Tarina Chevrolet Master Deluxe (letukka)

Sarvenperän kyläyhteisö järjesti Metsätöitä-illan ja tilaisuuteen kerättiin
historiallista aineistoa, mm. valokuvia ajalta, jolloin puut ajettiin hevosella metsästä.
Ari Salonen toi vanhoja valokuvia digitoitavaksi ja käsiini osui valokuva vanhasta autosta, joka herätti mielenkiintoni.

Kuva oli ajalta jolloin autot olivat autoja. Ajalta jolloin muotoilu (design) oli sitä jotain…

Ari siinä kuvia skannatessamme kysäisi, että tiedänkö mikä kuvan auto on? En osannut sanoa muuta kuin, että hienolta se näyttää. Ari totesi että se on ”letukka”, hänen isänsä auto ja että tällä autolla hän aikanaan opetteli ajamaan.
Auto on vieläkin olemassa, mutta se on aikanaan kärrätty metsään, jossa se lepäilee rauhassa.

Kului muutama päivä ja mieleen nousi uudelleen ajatus, että autoa pitää käydä katsomassa. Pyysin Aria lähtemään auton näyttöreissulle. Ja ei sille vain voinut mitään, että Chervoletin muotoilu teki vaikutuksen, vaikka se oli maannut metsässä kymmeniä vuosia.

Autosta oltiin aikanaan purettu osat, taka-akselista tehty kärry, moottori oltiin myyty ja joku oli käynyt hakemassa ovia ja konepellin parempiin tarpeisiin. Tulimme siihen tulokseen, että haetaan auto pois metsästä.

Kuva: Pekka Suomäki

Chevy vedettiin traktorin lavalle ja ajoimme sen metsästä Muuntuva Oy:n pajalle, joka sijaitsee Jyväskylän Kuohulla Sarvenperällä. Vaikka hiljaista kylätietä ajeltiin, niin kuin hunajan lailla auto veti ihmisiä puoleensa. Joku jo ajoi perästä katsomaan, että näkikö oikein ja että kuka ”hullu” laahaa tuota romua. Ei mennyt kuin pari tuntia niin kolme pulloa konjakkia jo oltiin luvattu, jos tuo auto joskus omin voimin liikkuu. Kun meillä Sarvenperällä todetaan, että ”kyllä on hullu idea”, on ilmaisu ladattu kannustuksella. Ja kannustusta ihmiset, suomalaiset yrittäjät ja yhtiöt tarvitsevat.

Leikittelin ajatuksella, että kunnostan auton ja päätin tutkia tämän taustoja hieman enemmän. Samalla nousi esiin mielenkiintoisia vaiheita Suomen menneisyydestä. Pellistä Perlokseen -kirjassa on seuraava kuvateksti: GWS yhtiön johtotehtäviin tullut Olavi Sohlberg ja hänen Chevrolettinsa 5.8.1939 riiausmatkalla tulevan puolison Benitan kanssa. Viikkoa myöhemmin autoa tarvittiin isänmaan asiassa.

Kuva teoksesta: Pellistä Perlokseen Oy G.W. Sohlberg Ab:n historia 1876-2001

Edelleen tutustuessani autoon törmäsin vahingossa Porissa myynnissä olevaan ajokuntoiseen ja katsastettuun Chevrolet Deluxe autoon. Sama merkki ja vuosimalli. Ajattelin, että tässä on oiva malli millainen ruostekasasta pitäisi tulla. Päätin hankkia Porin ajoneuvon ja kyllä se kimalteli auringossa matkalla kotiseuduiltani satakunnasta kohti Keski-Suomea.

Yhtiömme tarvitsee itselleen edustusauton ja kuten vuonna 1939 Suomi ja isänmaa tarvitsivat Olavi Sohlberin Chevrolet autoa.

Katson että on tullut aika, jolloin Suomi tarvitsee jälleen tätä autoa. Siksi valitsin tämän auton muunnettavaksi sähköautoksi.

Chevrolet muuntuu eChevroletiksi. Ajamme poikkeukselliset 1.500 km. suomen päästä-päähän. Reittimme kulkee Hangosta – Nuorgamiin ”yhden latauksen taktiikalla”. Tämän mahdollistaa 2x800km toimintasäteen akusto. (SBSHS technology)

Valmistamme tämän ainutlaatuisen täyssähköauton. Suomen 100-vuotis juhlavuoden kunniaksi, siksi alkuun entisöimme ja muunnamme nyt liikenteessä olevan ajoneuvon ja metsä löytömme tullaan entisöimään tulevaisuudessa.

– Esa Virtanen, toimitusjohtaja, Muuntuva

Tarina jatkuu. Muuntuva muuntaa minut. Minusta tulee täysähköauto eChervolet (Master) De Luxe